Waarom coaching altijd een win-win is

‘Dank voor de terugkoppeling Sanne. Onze medewerker was enthousiast over jouw coaching. Tijdens onze evaluatie heeft ze verteld dat er voor haar een belangrijke ontwikkeling heeft plaats gevonden. Ze heeft in situaties op haar werk en privétijd veel beter en meer inzicht gekregen. Waardevol voor onze medewerker en ons bedrijf!’

Dit is een reactie van een van de bedrijven waarmee ik heb samengewerkt. De werkgever opperde coaching bij de werknemer om te ontwikkelen. Na overleg met haar leidinggevende ging ze zelf op zoek naar een coach. Het traject zorgde voor ontwikkeling bij de werknemer wat zowel in de werkomgeving als privé positief doorvloeide.

In mijn vorige blog schreef ik over bevlogenheid en dat zelfinzicht hieraan bijdraagt. Coaching wordt steeds vaker ingezet voor en door werknemers.

Twijfel je zelf nog of je om coaching kan vragen? Lees dan vooral even verder…

Want wat is coaching dan?

Coaching is een gestructureerd en doelgericht proces (je stelt jezelf een doel), waarbij ik als coach op interactieve wijze jou als coachee aanzet tot effectief gedrag door:

• Bewustwording en persoonlijke groei

• Vergroten van zelfvertrouwen

• Exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden.

Coach en coachee nemen ieder hun verantwoordelijkheid (= eigenaarschap) voor het proces. (NOBCO)

Verwar coaching trouwens niet met therapie of counseling. De actie en inzichten komen van de coachee en de coach ondersteunt het proces tot verandering en ontwikkeling, door het stellen van de juiste vragen in combinatie met het geven van opdrachten.

Wanneer coaching? Een aantal voorbeelden:

  • Re-integratie na ziekte of ongeval
  • Disbalans in werk privé balans
  • Veranderingen in de organisatie/bedrijf/ team
  • Veranderingen in de functie van de werknemer
  • Onboarding van nieuwe medewerkers
  • Ondersteuning in de ontwikkeling en ontplooiing van medewerkers
  • Inzicht krijgen in eigen competenties en belemmeringen
  • Werkplezier onderzoek door de huidige baan aan te passen of zoeken naar een baan die beter bij je past.

Wanneer je als werknemer plezier ervaart in je werk ben je ook productiever. Als je werkgever investeert in jouw persoonlijke en professionele groei, komt dit de groei van het bedrijf of organisatie ten goede.

Wanneer je uitvalt omdat je het minder naar je zin hebt, teveel stress ervaart, dan is dat voor zowel jezelf als de werkgever vervelend en kostbaar. Een traject gericht op waar je dan wel blij van wordt is dus ook van grote waarde.

Hoe je ook in je werk zit: coaching is altijd een win-win omdat het waardevolle inzichten geeft en het je kan beschermen tegen uitvallen in je werk. Check je CAO, leidinggevende of HR wat de mogelijkheden zijn voor coaching.

Vind je het na het lezen hiervan toch nog lastig om coaching te vragen bij je werkgever? Heb je gedachtes die jou toch van weerhouden om te gaan voor jouw ontwikkeling?

Plan dan gratis en vrijblijvend een gesprek met mij in via mijn website. Ik help je graag.

www.KlompCoaching.nl